SHANELLE.BLO.GG

BOOSTA DIN MORGONRUTIN ♕

Allmänt #Happi, #HappiChallenge, #Happiness, #Happitude, Tips Permalink2
Trots att jag i flera år varit tvungen att kliva upp tidigt på morgnarna är det fortfarande något jag har problem med, speciellt under vinterhalvåret när det är kallt och mörkt ute. Därför tänkte jag dela med mig av mina tips för att minska stressen och hjälpa dig att hitta en mysig morgonrutin!

1. Bestäm när du ska lägga dig för att få de timmar du behöver. Om du har lagt dig i rimlig tid och fått sova de timmar du behöver är chansen större att du faktiskt orkar kliva upp dagen därpå när alarmet ringer. Det innebär även att du bör ha slutat med vad du än hållit på med, minst en halvtimme innan du ska sova för att säkert veta att du "har tid" att gå och lägga dig i tid och hunnit göra allt som behöver göras innan.

2. INGEN SNOOZE. Att trycka på snooze kommer inte göra dig piggare eller öka motivationen att kliva upp, snarare tvärtom. Kliv istället upp bädda sängen direkt efter för att inte lockas av att dra över dig täcket igen.

 
3. Lägg fram din outfit kvällen innan. Det här är ett exempel på sådant som du behöver tid till att göra innan du ska sova. Välj ut kläderna kvällen innan så slipper du stressen och beslutsångesten på morgonen, det ger dig mer tid att röra dig med.

4. Förbered frukosten. Ett till moment du kan ägna dig åt kvällen innan som spar dig massor med tid! Ett exempel är Over night oats - rör ihop lite mjölk/vatten/havre- soja- eller mandelmjölk, havregryn, bär och en nypa chiafrön, solrosfrön eller vad du än vill ha, i en skål dagen innan och låt stå i kylen under natten. På morgonen behöver du bara värma en stund i micron och voilá, bon appétit!

 
5. Hitta en morgonrutin du tycker om. Du kanske har en podcast, ett radioprogram eller en spellista som du gärna lyssnar på för att starta dagen? Du kanske tycker om att sitta en stund och läsa innan du beger dig av mot jobbet eller skolan? Eller så kanske du vill hinna sminka dig lite extra eller ta en stund där du gör avslappningsövningar eller träningsövningar? Tillsammans med tiden du sparar ihop kan du se till att du får göra något som gör dig glad, som en belöning till dig själv för att du är toppen!

6. Ge dig tid. Lämna hemmet i tid när du ska iväg, det ger dig ett bra försprång ifall att trafiken skulle strula eller om det händer något annat som kan försvåra för dig. Det ger dig även en bra start på dagen om du får börja utan stress!

#1 - - Cornelia:

Har också så svårt för det här! Men att inte snooza är definitivt det effektivaste tipset!

Svar: Verkligen! Jag brukar även lägga mobilen en liten bit bort så att jag måste kliva upp ur sängen för att stänga av larmet på morgonen, och när jag då ändå står upp så tänker jag att då är det ju lika bra att starta dagen!
Shanelle Holmqvist

#2 - - Emmelie:

Riktigt bra tips! Jag brukar alltid förbereda frukosten kvällen innan, det tjänar man mycket på! Brukar även ställa väckarklockan på andra sidan rummet så att man måste stiga upp för att stänga av den. På så sätt tar man sig upp, haha. :D

Svar: Det brukar jag också göra, båda sakerna faktiskt! Det finns många småknep för att klara sig igenom de tuffa morgnarna :D
Shanelle Holmqvist

Till top